In 1868 opende de voormalige Belgische artillerieofficier Oscar Englebert in Luik een kleine winkel voor rubberproducten. Zijn zaak was zijn tijd vooruit, maar Oscar zag het enorme potentieel van dit veelzijdige waterbestendige materiaal.
Onder leiding van Oscars zoon groeide het bedrijf. Al snel kwam er een eigen fabriek voor de productie van allerhande waterbestendige artikelen, van badmutsen en regenjassen tot en met schorten en handschoenen. Als innovatieve zakenman begon Oscar Englebert jr. te experimenteren met banden, aanvankelijk voor fietsen en paardenkarren. Hij was bijzonder geïnteresseerd in de waterafvoerende eigenschappen van rubber.
Na het succes van de fietsbanden breidde Englebert de productie uit naar autobanden en zo ontstond de eerste autobandenfabriek in de Benelux en een van de eerste in Europa. De bijval was zo groot, dat het productaanbod werd aangevuld met racebanden. Die werden enthousiast onthaald en speelden een belangrijke rol in een historische overwinning in Le Mans: het waren de eerste banden ooit die de complete 24h-race zonder vervanging hebben uitgereden.
Kort voor het begin van de Eerste Wereldoorlog schoot Englebert in de roos met een nieuw zigzagprofiel op zijn banden. Dat zorgde voor aanzienlijk betere prestaties, omdat het slippen hielp te voorkomen. Deze banden werden zo populair, dat in 1914 de productie verviervoudigde.
Op het einde van de jaren 50 trok Englebert Tyres de aandacht van US Rubber en de bedrijven besloten om hun krachten te bundelen. Het merk Uniroyal-Englebert was geboren. Nog geen tien jaar later werd de merknaam verkort tot Uniroyal.
Wij produceerden als eerste een ‘regenband’, erkenden als eerste de waterafvoerende eigenschappen van het directionele V-profiel en gebruikten als eerste biomimetica in de ontwikkeling van onze Shark Skin Technology.